Omschakelen naar het nieuwe normaal in de kinderopvang

Karin de Gooijer

Locatiemanager - IJsselkids Kinderopvang

“Ik functioneer het beste onder druk”, antwoordt Karin de Gooijer, locatiemanager bij IJsselkids, lachend op de vraag hoe het met haar gaat. “Ja, tuurlijk is het af en toe best even pittig, maar hoe mooi is het om te zien dat wij met elkaar steeds weer van alles voor elkaar krijgen?”

Karin was de afgelopen periode samen met haar collega  locatiemanager Lisanne de Wilt verantwoordelijk voor de aansturing van de noodopvang in Zevenhuizen op locatie Het Kwartelnest. Daarnaast heeft zij zich ook ingezet op de 24-uurs opvang samen met onze collega-organisatie Kinderopvang BijDeHand. Sinds 11 mei zijn ook haar ‘eigen’ locaties weer geopend.

Jullie mogen weer!

“Ja, gelukkig wel!”, vertelt Karin opgetogen. “We hebben de afgelopen periode natuurlijk zo veel mogelijk contact gehouden met de ouders en kinderen, maar dat neemt niet weg dat we hen erg hebben gemist en iedereen graag weer wilden verwelkomen. Uiteraard was het even schakelen toen wij het bericht kregen dat we weer open mochten. Maar ik was ervan overtuigd dat we ook dit weer met elkaar snel en goed voor elkaar zouden krijgen .”

Klaar voor heropening

Karin benadrukt dat ze echt heel trots is op haar team. “Terwijl ik druk bezig was met de communicatie richting ouders en de afstemming met de scholen, hebben medewerkers die niet waren ingeroosterd op de noodopvang, op eigen initiatief de andere locaties gereed gemaakt voor de heropening. Wat een toppers hé? Daar ben ik ontzettend trots op!”

Opnieuw wennen

“Nu wij weer geopend zijn, merk ik dat zowel de medewerkers als de ouders en kinderen weer even moeten wennen”, gaat Karin verder. “Wij hebben veel baby’s op onze locatie. En vooral zij moeten weer opnieuw door het wenproces. Ook dit vraagt weer veel van de medewerkers op de groep. We passen ons dagprogramma aan en volgen het ritme van het kind. De rest komt  vervolgens dan ook wel.”

Het is mooi om te zien dat wij met elkaar steeds weer alles voor elkaar krijgen

Zo tof en zo trots!

Karin heeft zich vaak verwonderd, de afgelopen weken. “Het gemak waarmee we ons iedere keer in verschillende bochten wurmen vind ik zó bijzonder. Wij krijgen het toch maar weer voor elkaar dat het, door zorgvuldig overleg met alle 5 de scholen waarmee wij samenwerken, past met de BSO’s. Er wordt veel van onze medewerkers gevraagd, ze moeten continu schakelen. En ik vind het zó gaaf dat de gemeente een bord heeft geplaatst waarin zij aangeeft hoe trots zij is op alle medewerkers van de kinderopvang. De wethouder is zelfs op locatie geweest om ons ’kanjers’, zoals hij dat noemde, persoonlijk in het zonnetje te zetten. Een extra stukje waardering dat zij echt verdienen.”

Belang van communicatie

“Zowel bij de overgang naar noodopvang als tijdens de voorbereidingen voor de heropening, heb ik gemerkt hoe belangrijk communicatie is”, vervolgt Karin. “Met ouders, kinderen, scholen en collega’s. Samen met mijn collega Lisanne ben ik direct om tafel gegaan om plannen uit te werken voor onze regio. Via Microsoft Teams overleggen wij regelmatig met andere locatiemanagers. Het is fijn om met hen te sparren over verschillende uitdagingen die op ons pad komen. Vóór deze crisis waren we voornemens om de samenwerking met één van de scholen verder uit te diepen. Dat is nu in  sneltreinvaart gegaan. Een mooi bijkomend voordeel.”

Onzekere tijd

Karin is even stil en zegt dan: “Ik merk dat de medewerkers de hele situatie nog wel spannend vinden. En dat snap ik ook. Tenslotte hebben we dit allemaal nog niet eerder meegemaakt en weten we ook nog niet hoe het de komende periode verder zal gaan lopen…..kunnen we verder gaan versoepelen, wat is de economische impact van dit alles…..? Ik hoop dat we ondanks deze bijzondere en soms lastige situatie aan het einde van het jaar toch kunnen terugkijken op een positieve tijd waarin we met elkaar goede opvang voor de kinderen én hun ouders hebben kunnen neerzetten.”

Ben je benieuwd of de SWKGroep een baan heeft die bij jou past?

Bekijk onze vacatures!
Deel:
×
MENU