Meer informatie over het coronavirus

Kinderen en ouders door de lesdag heen helpen

Catharine Franken

Leerkracht - Van Brienenoordschool

Door alle maatregelen rond het coronavirus, geeft juf Catharine van de Van Brienenoordschool in Rotterdam, haar leerlingen van groep 3 op afstand les via YouTube-filmpjes. En om niet de hele tijd zelf in beeld te zijn, maakt ze daarbij gebruik van handpoppen Mees, Moo, Rat en Geitje.

“Kijk, dit is Moo. Hij gaf vorige week nog een rekenles. En Mees las het dictee voor. Dat is toch een stuk leuker dan dat de kinderen alleen maar naar mij zitten te kijken en luisteren!” Catharine probeert het online lesgeven zo leuk mogelijk te maken voor haar leerlingen. En ook om ouders zoveel mogelijk te ontzorgen. Ze vertelt: “Bij het wekelijkse werk dat de kinderen krijgen, hebben zij hulp nodig. Met het maken van de filmpjes help ik de kinderen én de ouders door de lesdag heen.”

Huiswerkpakketten

Iedere maandag staan Catharine en haar collega’s van de Van Brienenoordschool klaar om huiswerkpakketten aan ouders uit te delen. Catharine: “In zo’n pakket zitten bijvoorbeeld werkboekjes, kopietjes van het dicteeboekje en vaak ook een (t)huiswerkbingo met dingen als ‘loop een rondje met de hond van de buren’ en ‘maak je huiswerk onder de tafel’. Zo houden we het voor de kinderen uitdagend en leuk!”

“De stoepkrijt-berichten bij de hoofdingang waren een enorme verrassing. Dat doet ons goed!”

Contact met de kinderen

De ouders ziet Catharine dus meestal op maandagen. En de kinderen? “Tja, die zie ik weinig”, zucht ze. “Ik krijg in ieder geval wekelijks een filmpje van iedere ouder, zodat ik hun kind hardop kan horen lezen. Soms zie ik een kind als ik de pakketten uitdeel of als ik hen begeleid bij het maken van huiswerk op de BSO. Als ik bel of app met een ouder dan spreek ik het kind soms ook even. Maar dat gebeurt niet vaak. Ze zijn gewoon nét iets te jong om op deze manier contact te houden. Collega’s uit de hogere groepen hebben wel regelmatig online contact met de kinderen door de lessen die ze via Google Meet geven.”

Stoepkrijt-verrassing

De kinderen laten Catharine en haar collega’s wel op andere manieren weten dat ze aan hen denken en hen missen. Catharine: “Wij hadden vorige week ‘wij missen jullie lieve kinderen’ op de ramen van de school geplakt. En ik heb iedere leerling uit mijn klas een kaart gestuurd. Vandaag liep ik naar school en bij de hoofdingang, waar alle leerkrachten naar binnen lopen, zag ik dat er op de grond met stoepkrijt allemaal lieve antwoorden waren geschreven. Wat een geweldige verrassing! Dat doet ons goed.”

Lesgeven, overleggen en appen

Haar collega’s hoeft Catharine een stuk minder te missen. “Iedere collega is twee keer per week twee uur ingeroosterd om les te geven aan kinderen van ouders met vitale beroepen”, geeft ze aan. “Op maandag zijn de collega’s er om de huiswerkpakketten uit te delen. Eens per week is er via Microsoft Teams een overleg met parallelcollega’s en adjunct directeur Ronny Vincken. Daarnaast waren er altijd al de app-groepen voor zakelijk contact en voor ‘fun’. Wij weten elkaar prima te vinden. We maken er het beste van en ondertussen kunnen we niet wachten om weer een school vol met kinderen te hebben!”

Ben je benieuwd of de SWKGroep een baan heeft die bij jou past?

Bekijk onze vacatures!
Deel:
×
MENU